Ogólnopolska Konferencja Naukowa
„Bezpieczeństwo środowiska wychowawczego w badaniach i praktyce”
Katedra Pedagogiki wraz z Katedrą Bezpieczeństwa Powszechnej Wyższej Szkoły Humanistycznej „Pomerania” zorganizowały Ogólnopolską Konferencję pn. „Bezpieczeństwo środowiska wychowawczego w badaniach i praktyce”, która odbyła się 04.02.2014r. w Centrum Edukacyjno-Wdrożeniowym w Chojnicach. Konferencja jest zwieńczeniem badań w zakresie diagnozy znaczenia bezpieczeństwa społecznego młodzieży w aspekcie środowiska lokalnego, w szczególności wzajemne oddziaływanie wpływów środowiska na poczucie bezpieczeństwa jednostki.
Udział w konferencji wzięło 16 prelegentów z 9 ośrodków akademickich (m.in. z Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Akademii Pomorskiej w Słupsku). Honorowy patronat nad konferencją objął Starosta Chojnicki Stanisław Skaja.
Obecnych powitał Rektor PWSH „Pomerania” dr Janusz Gierszewski. Wykład wprowadzający pt. Bezpieczeństwo społeczne młodzieży w małym środowisku i jego uwarunkowania (casus Chojnic), wygłosił dr hab. Tomasz Biernat, prof. PWSH.
Późniejsze obrady odbywały się w dwóch panelach tematycznych: „Bezpieczeństwo środowiska wychowawczego – aspekty teoretyczne i praktyczne” oraz „Zagrożenia bezpieczeństwa środowiska wychowawczego – diagnoza i profilaktyka”.
Przedstawiono m.in. wyniki badań środowisk młodzieżowych w powiecie chojnickim – Andrzej Plata, Schronisko dla Nieletnich w Chojnicach i słupskim – dr hab. Marek Stefański, prof. Akademii Pomorskiej w Słupsku. Dr hab. Piotr Krakowiak, prof. UMK w Toruniu, zaprezentował uwagi i refleksje dotyczące bezpieczeństwa osób u kresu życia.
Prelegenci wygłaszali również referaty z innych dziedzin nauki. Dr hab. Bożena Stawoska-Jundziłł, prof. WSIU w Łodzi uświadomiła uczestnikom, jakie komunikaty o zagrożeniach bezpieczeństwa życia rodzinnego ukryte są w malarstwie Olgi Boznańskiej czy Stanisława Wyspiańskiego.
Zaprezentowane podczas konferencji wyniki badań i analiz udowodniły, że w środowiskach wychowawczych występują liczne zagrożenia, takie jak: dysfunkcje rodziny, niekorzystne zmiany w sferze wartości, osamotnienie, relatywizm poznawczy i etyczny, przemoc stadionowa, zakłócenia w przekazie kultury czy zaburzenia w sferze interakcji. W związku z powyższym, należy wzmocnić i zintegrować działania profilaktyczno – diagnostyczne, na rzecz poprawy i zapobiegania wszelkim objawom patologii.